Wednesday 3 August 2016

Kenapa melabur dalam emas yang terbaik ye??


Ada yang tanya saya knp perlu melabur dalam emas fisikal tidak melabur dalam mana -  mana company yang shariah complient?? Ok.. mcm ni.. terpulang pada masing2 nak melabur duit dkt mana2 yg patuh syariah, cuma pastikan berhati2.. skg ni banyak sgt skim2 ni kata je patuh shariah last2 bawak lari duit kita berjuta2, lesap macam itu je dan orang melayu kita sifat dia senang sahaja, kita redho je lah nak buat macam mana kan, perkara dah berlaku. Mintak sangat - sangat, belajar dari kesilapan orang lain, jangan masuk dilobang yang sama kali kedua. Kalau betul nak invest, laburkan duit dkt unit trust, asb, tabung haji dan kalau nak pelaburan lagi menguntungkan belajar main saham sendiri lagi tinggi untung dia..

cuma saya kongsikan beberapa perkara, kan kita nak laburkan duit kita.. contoh kita laburkan duit kita ke asb.. setiap tahun average keuntungan dividen yg akan kita akan dpt 8% - 9%.. contoh kalau kita invest RM100k, mungkin kita akan dapat RM9k yearly.. memang bagus banyak kita akan dapat. Seronok bila duit masuk dalam akaun kita tapi kena ingat negara kita ada inflasi, tahun ni sahaja negara kita sudah mengalami kenaikan inflasi sebanyak 4% setahun.. inflasi ni berlaku disebabkan harga barang keep in continue naik dan naik, sedangkan gaji kita ditahap level yg sama.. secara tidak sedar sebenarnya duit kita ini semakin jatuh dan kemampuan untuk membeli brg semakin berkurang. Walaupun kita nampak actual kita dapat 8% - 9% tapi semua tuh angka sahaja, value duit kita makin jatuh. Sebenarnya kita akan gain keuntungan dlm 4% je setiap tahun sahaja selepas ditolak dengan inflasi. Ini kalau citer pasal labur duit dekat ASB. 
kenapa saya sarankan invest dalam emas fisikal?? sebabkan emas ni tidak tidak dimamah inflasi. Walau tinggi macam mana sekali pun inflasi tidak menjejaskan sedikit pun value emas malah emas semakin lama semakin kukuh disebabkan kejatuhan nilai duit kita. Value emas dan value duit dunia (USD) adalah negatif relationship, maksudnya dekat sini kalau duit USD jatuh, harga emas akan naik akan naik, tapi kalau harga duit Malaysia jatuh walaupun harga USD kukuh, harga emas tetap akan naik lagi tinggi kerana harga emas based on Dollar USD. Jadinya apabila kita tukar duit kita kepada emas, duit kita yang kita kumpul selama ini sentiasa terjamin selamat dan tidak akan hilang disebabkan susut nilai matawang kita. 

*Matematik Emas Vs Matematik Duit*

1999 = RM1 juta ↭ 25 kilo emas
2010 = RM1 juta ↭ 7 kilo emas
2015 = RM1 juta ↭ 6 kilo emas

*_Bandingkan_*

1999 = 25 kilo emas ↭ RM1 juta
2010 = 25 kilo emas ↭ RM3.5 juta
2015 = 25 kilo emas ↭ RM4.2 juta

Kali ini kita tengok bagaimana pulangan keuntungan emas selama 10 tahun. anggaran keuntungan sehingga 500%, perkara ini tidak mustahil akan naik lebih kurang sama tinggi percentage pulangan dia pada 10 - 15 tahun akan datang. Apa yang para economies kaji, harga emas bakal naik sehingga RM501/gram pada tahun 2020. Mungkin boleh jadi harga emas akan naik setinggi ini dan mungkin tidak jadi, ini hanya ramalan. Cuma apa yang pasti adalah harga emas akan terus naik lebih tinggi dariapda sebelum nya.   




Kepada anda yang berminat membeli emas atau berminat menjadi ahli power gold, agent mahupun stokis, boleh whatsapp ke 013-6614780 (Stokis Power gold, Iskandar)



simpananterbaikadalahemas, emas999, emaspower gold, saudagar kaya emas enterprise, emas tulin, pelaburan terbaik, jutawanemas, kaya kaya, ekonomi malaysia, inflasi

No comments:

Post a Comment