Monday 8 August 2016

Jom ajar anak menabung cara baru




Bak kata Pepatah "Melentur buluh biarlah daripada rebungnya" jadi disini nak ajar anak kita berjimat berbelanja dan tidak boros perlulah diajar dari kecik lagi. Kisah 2 orang adik beradik ni kecik - kecik lagi (Kak Mawaddah dan Marwan) sudah diajar oleh ibu dan ayahnya menabung dan kini mereka sudah mula berlumba2 menabung duit siapa yang paling banyak untuk ditukarkan kepada emas.

Kaedah tabungan berkesan untuk anak - anak :
1) Adakan tabungan daripada duit belanja sekolah
kakak sudah 7 tahun (darjah 2) sudah mendapat duit belanja sekolah. Daripada sumber duit belanja sekolah itu akan dibahagi - bahagikan untuk belanja harian dan adakan sedikit tabungan,. walaupun tak banyak tabungan sehari tapi sudah cukup memadai. 

2) tabungan daripada duit raya. 
Yang si adik itu baru 4 tahun, hanya sekolah taska, tabungan dia banyak daripada hasil kutupan duit raya tahunan. 

3) tabungan hasil daripada jualan kecil - kecilan
Dalam masa yang sama kakak ni juga ada buat side income kecil - kecilan dengan menjual sticker dan cincin, gelang khas buat kanak - kanak dekat sekolah dia. Sangat menarik dan cantik. Bila kakak jual sudah laku, adik pun nak ikut jual sekali. Si adik pun promotelah dekat kawan - kawan sekolah taska dia. Dari hasil jualan kakak dan adik bertambahlah tabungan mereka.

Berniaga ini bukanlah idea daripada mak ayah mereka yang suruh mereka berniaga, akan tetapi adalah daripada keinginan mereka sendiri ingin berniaga. Pada awalnya blur lah juga kepala mak ayah mereka samaada nak halang berniaga atau teruskan. Akhirnya mak ayah mereka bertekat untuk menyokong dan bantu perniagaan mereka. Alhamdulillah, walaupun kakak dan adik masih kecil lagi tetapi pemikiran mereka mula matang sedikit demi, dan memahami bukan mudah untuk mendapatkan duit.







dariapada tabungan duit yang banyak kita tukar kepada emas. Ins sya Allah kewangan anak - anak kita akan menjadi lebih kukuh dan selamat. Mereka juga akan mudah belajar cara berdikari dan tidak menjadi orang boros. Kepenatan mengumpul emas akan menjadi sesuatu kepuasan apabila emas yang terkumpul sudah semakin banyak dan nilai emas dari semasa ke semasa semakin naik dan naik. 

JOM MENYIMPAN EMAS, AJARI ANAK ANDA MENYIMPAN EMAS.

berminat sila whatsapp ke 013-6614780 (Stokis power gold, Iskandar)

#simpananterbaikadalahemas #powergold #1bulan1gram1keluarga #saudagarkayaemasenterprise #teamsaudagarbiz #ajaranakmenyimpandarikecil

No comments:

Post a Comment