Friday 19 August 2016

Betul ke emas ni ada susut nilai (Spread)??



Persoalan tentang susut nilai (Spread). Betul ke emas ni ada susut nilai? bukankah emas ni sudah ada nilai pada dirinya sendiri? macam mana bila kita beli sahaja emas secara tidak langsung harga akan disusut nilai.
OK macam ni, saya akan terangkan bagi memudahkan anda memahaminya. Pertama sekali, emas ni sentiasa bernilai, kita bawaklah kemana - kemana sekali pun emas tetap bernilai. Jadi persoalan disini kenapa emas ni disust nilaikan? sebenarnya susut nilai barang emas ini disebabkan pasaran emas, apabila permintaan tinggi secara tidak langsung harga emas akan melonjak naik tinggi, jika harga emas kurang permintaan jadi harga emas akan turun. Penurunan permintaan emas bukan lah bermakna nilai emas semakin jatuh, tidak. emas sudah ada nilainya sendiri (intrincit value). tetapi pasaran yg menjadikan emas ni naik turun untuk memudahkan penjual - penjual emas dapat keuntungan disamping itu dapat cover segala kos, seperti cost overhead, transportation cost, logistic cost dan sebagainya. 

Cara nak atasi masalah susut nilai??
- Jangka masa Panjang
Kena faham balik concept Emas, emas ni long term saving, memang ambik masa untuk untung untuk cover dahulu susut nilai untuk mendapatkan keuntungan emas. kebiasaannya ambik 13 - 15 years untuk doublekan keuntungan. Record statistic telah menunjukkan keuntungan emas telah mencapai 500% daripada tahun 2000 hingga 2012. Dengan kenaikan harga emas sebanyak 500% telah menyesaikan masalah susut nilai, sebeb sudah balik untung.  Emas ni kita blh anggap sebagai EPF kita. Kita keep in saving every month.. sampai tempoh 20 ke 30 tahun simpan sebagai contoh, kemudian kita jual semua emas - emas kita untuk dptkan keuntungan balik. Bagusnya emas ni duit kita selamat dan tidak hilang. kalau kita simpan dekat bank selama 20 ke 30 tahun.. nilai duit kita makin jatuh. contoh, rm10K tahun ni blm tentu sama nilainya selepas 20 tahun, rm10K mungkin nilainya akan jadi rm5K shj, tp bila kita tukar emas, nilai emas akan terus naik dan naik,  duit kita drpd rm10K tahun ni, mungkin slps 20 tahun naik menjadi rm30K. kan bagus tuh simpan emas. 

- Jangka masa pendek
Cara nak mengatasi masalah susut nilai dalam masa yang singkat ni tidak susah pun. kita beli dengan harga ahli, kemudian kita jual dekat public ataupun org luar dengan harga semasa. Jadi dari situ kita akan mendapat untung runcit rm20/gram. Kerugian susut nilai emas dapat dihilangkan. 

kalau nak jual emas pada syarikat memang kena ikut harga beli balik, terpaksa emas disusut nilaikan.
Setakat ini power gold antara susut nilai yg terendah dengan susut nilainya 6% - 7% untuk emas gold bar, dinar dan syling emas (emas 999) berbanding syarikat emas yg lain.

Jom simpan emas bermula dengan menyimpan 1 gram 1 bulan.

Whatsapp dengan segera 013-6614780 (Stokis Power Gold, Iskandar)

simpananterbaikadalahemas, emaspowergold, emas999, susutnilaiemas, saudagarkayaemasenterprise, teamsaudagarbiz, spread


No comments:

Post a Comment