Wednesday 1 June 2016

latest issue; Eksport Malaysia Jatuh Negatif 2.8 Peratus




Eksport Malaysia Jatuh Negatif 2.8 Peratus. jauh daripada jangkaan asal.

Untuk makluman anda semua eksport utama di Malaysia adalah terdiri daripada kayu kayan, minyak mentah, gas, minyak sawit, elektrik dan elektronik, getah, dan produk petroleum.

Walaubagaimanapuan melihatkan data statistik yang dikeluarkan baru-baru ini oleh Jabatan Statistik Negara berkenaan dengan prestasi eksport Malaysia pada Januari 2016 tidak mencapai sasaran yang telah ditetapkan.

Disasarkan eksport Malaysia berada pada paras 2.5 peratus termasuk dari Reuters. Tetapi merosot kepada negatif 2.8 peratus. Mengejutkan penganalisis ekonomi yang mana LNG mencatatkan prestasi eksport terburuk pada Januari 2016 sekaligus kejatuhan buat pertama kalinya dalam tempoh 8 bulan terakhir.





Export merupakan salah satu cara untuk meningkatkan ekonomi sesuatu negara. Apabila Export kita negative maksudnya negara kita tidak ada langsung barang yag dijual malah berhutang lagi. Hal ini akan memburukkan keadaan ekonomi di negara kita. Sepatautnya dengan kejatuhan nilai ringgit akan menaikkan export akan tetapi terjadi sebaliknya. Export tetap jatuh juga.

Punca Kejatuhan Eksport Malaysia?

1) Kelembapan dan pertumbuhan ekonomi China
2) harga global untuk penghantaran komoditi yang masih lemah dan tidak menentu
3) permintaan global yang juga masih lemah

4) Kejatuhan nilai ringgit Malaysia sedikit sebanyak memberikan kesan langsung



Malaysia merupakan satu - satu nya negara yang bergantung antara satu sama lain seperti India, China, USA, dan negara - negara asian. Ini disebabkan negara kita masih lagi negara membangun belum lagi dikategorikan sebagai negara yang sudah membangun seperti US, Europe dan sebagainya. Apabila satu -satu negara tidak mampu membeli barang export daripada malaysia, ekonomi malaysia akan terjejas dan akan berlaku budget deficit iaitu import lagi besar daripada export. Goverment perlu membuat pinjaman untuk selesaikan masalah budget deficit. 

Semoga Ekonomi Malaysia kita akan bertambah baik dari semasa ke semasa. 

sumber daripada berita semasa / http://www.beritasemasa.com.my/ekonomi-malaysia-terkini-kejatuhan-ringgit-eksport

simpananterbaikadalahemas, emas999, ekonomisemasa, ekonomi malaysia, power gold, saudagarkayaemasenterprise, teamsaudagarbiz, emas tulin
   

No comments:

Post a Comment